30 januari 2009

HAL.DLL saknas eller är skadad?

I början av september startade jag om datorn och möttes av det trista meddelandet att filen HAL.DLL saknas eller är skadad. Jag hade ju inte rört den filen. Var det något elakt program som hade förstört min dator?

Efter många månader så kopplade jag in hårddisken till en laptop via en USB-adapter (bra köp!) och hittade att HAL.DLL visst fanns där och troligen var hel också. Det gick inte ens att köra Windows installations-CD för då fick jag blåskärm med PCI.SYS.

Sen googlade jag runt lite och insåg att det kunde vara något annat fel.

LÖSNINGEN: Återställde c:\boot.ini från hårddisken (hittade en fil boot.ini.backup).

Hoppas det här hjälpte någon där ute så att ni inte gör som jag och beställer en ny dator. Nu hann jag i och för sig avbeställa den i tid :-D.

13 kommentarer:

Anna sa...

Råkat ut för samma sak tyvärr...men en lite fråga...

lösningen" LÖSNINGEN: Återställde c:\boot.ini från hårddisken (hittade en fil boot.ini.backup)."

hur gjorde du det? kopplade ur hårddisken och använde den nya usbkabel eller? och gick via en anna dator?

googlat en massa och provat diverse.. men den trasig datorn är inte direkt "skrivbar"

Busmamman sa...

Undrar samma sak som Anna, eftersom jag har precis samma problem?

JL sa...

Jo jag kopplade in hårddisken via en USB-till-Hårddisk-mojäng och den kom upp som en ny hårddiskenhet, typ g: eller nåt och där kunde jag titta igenom den. Hårddisken funkade ju fortfarande. Bara det att man inte kunde starta Windows. Sök igenom den nya enheten som kommer upp och återställ en backup av boot.ini. Om ni inte hittar någon så kanske det funkar att kopiera boot.ini från en annan dator av samma snitt. Återkom om du inte får det att lira. Kul om jag kan hjälpa

Busmamman sa...

Tack för ditt svar, IT-Janne!
Jag har lyckats koppla upp mig mot hårddisken med hjälp av en adapter med USB, men tyvärr hittar jag inte boot.ini.backup. Vi har testat att skapa en egen boot.ini-fil efter att ha googlat, men inte heller det hjälpte. Nu väntar jag på en installations-CD från Dell, så att jag kan försöka återskapa installationen enligt deras instruktionen.
Tack ändå för ditt engagemang! :)

Sunshine sa...

Hej IT-Janne,

Jag har kommit så långt att jag hittat boot.ini.backup på den disk som jag kopplat till min laptop, med hjälp av en USB mojäng.Vad gör jag nu? Du skrev att du restaurerade boot.ini filen med hjälp av boot.ini.backup filen, men hur? Tacksam om du kunde skriva lite mer detaljerat vad göra nu när jag fått fatt på boot.ini.backup (boot.ini hittas inte på hårddisken). Tack på förhand Elisabeth

JL sa...

Prova att spara boot.ini direkt under c:\ på den datorn som inte kan starta och starta om. Om det saknas en boot.ini direkt under c: där så kan den filen du sparar ner faktiskt vara lösningen.
1. Kopiera boot.ini.backup till c: på den "trasiga" datorns hårddisk.
2. Byt namn på filen till boot.ini
3. Starta om.

Återkom!

Sunshine sa...

Hej Janne, tack för snabbt svar, tyvärr så var det väl det ända alternativ jag inte prövade..att lägga in boot.ini direkt under C:.
Jag blev till slut rabiat och gav mig sjutton på att jag skulle åtminstone kunna ominstallera datorn, med hjälp av lite andra tips på webben, så lyckades jag skapa en OS image innehållande SATA drivare, som därmed kunde identifiera hårddisken, därmed lyckades jag ominstallera datorn. Har nu en lycklig 16 åring igen. ;o)

pysen sa...

Hej, undrar var du lägger in den nya "kopierade" boot.ini filen? ..spara den direkt under c:\ , skall man inte lägga den i någon särskild mapp eller...hal.dll filen som jag ersatt låg i system32 mappen. Bör väl vara något i den stilen även för denna lilla rackare ?
byt namn säger du likaså, är det av stor vikt och varför ?

JL sa...

Jo den ska heta boot.ini och ligga direkt i C:\. Det gjorde susen för mig i alla fall...

D sa...

Tack. TACK. TACK!!!!

JL sa...

David: Kul att du verkar haft nytta av detta.

Unknown sa...

"Prova att spara boot.ini direkt under c:\ på den datorn som inte kan starta och starta om. Om det saknas en boot.ini direkt under c: där så kan den filen du sparar ner faktiskt vara lösningen.
1. Kopiera boot.ini.backup till c: på den "trasiga" datorns hårddisk.
2. Byt namn på filen till boot.ini
3. Starta om.

Återkom!"

Hej, Jag måste fråga, jag har själv amma problem men jag har inte heller en xp-skiva. När jag såg det som jag citerade nu, hur ska jag hitta boot.ini på den datorn som inte ens kan starta..? :o Tack på förhand.

JL sa...

Du kan försöka hitta den genom att koppla in hårddisken i en annan dator och se om du kan läsa hårddisken i den och återställa boot.ini-filen. Lycka till!

Min senaste position (Islandsresa)